Nooit de moed opgeven
Kun je niet vliegen, loop
Kun je niet lopen, ga
Kun je niet gaan, kruip
Maar blijf nooit stilstaan
Nooit dalen, immer opgaan
Kun je niet lachen, glimlach
Kun je niet glimlachen, wees toch blij
Kun je niet blij zijn, wees tevreden
Maar … nooit de moed opgeven,
En altijd voorwaarts streven!
Als scholen voor buitengewoon onderwijs beogen wij in onze gezamenlijke dagelijkse omgang met de leerlingen en met de collega’s de optimale ontplooiing van ieder kind, zodat het later in de maatschappij goed kan functioneren. Wij hebben aandacht voor elke leerling.
Het kind staat bij ons centraal! Wij houden rekening zowel met de mogelijkheden en de talenten als met de noden van het kind en werken op die basis een individueel handelingsplan uit.
Dit wordt gekaderd binnen onze 4 pijlers:
Het volledige team probeert een aangenaam schoolklimaat te creëren waar de kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen.
Startend uit onze schoolvisie bekijken we elk kind vanuit alle aspecten en stimuleren we de ontwikkeling op pedagogisch, cognitief, sociaal-emotioneel, creatief en motorisch vlak. We begeleiden onze leerlingen gewoon waar het kan, buitengewoon waar het moet!
Leerlingen laten omgaan met succeservaringen, zelfvertrouwen laten groeien en een positief zelfbeeld opbouwen is een kerntaak binnen onze werking. Hierbij laten we de kinderen hun sterktes en talenten ontdekken onder het motto: 'Nooit opgeven!'
Vanuit de verschillende gegevens op vlak van cognitie, werkgedrag, sociaal-emotionele beleving, zelfredzaamheid, vrijetijdsvaardigheden en communicatie willen we de jongeren begeleiden in hun groei naar volwassenheid.
We bereiden hen voor om als een actief betrokken individu deel te nemen aan de maatschappij.
Doelgroep:
Mogelijke kenmerken:
Voorkomende stoornissen:
Leerstof:
Wat na type basisaanbod?
Doelgroep:
Onze aanpak:
Wat na type 2?
Doelgroep:
kleuters
7 tot 13-jarigen
kinderen met een multidisciplinaire diagnose ontwikkelingsdysfasie of gehoorproblematiek
normale begaafdheid
Onze aanpak op maat:
taalgerichte aanpak
taal multimodaal aanbieden (auditief, visueel, tactiel,....)
extra aandacht aan vaardigheden op vlak van woordenschat, vertelvaardigheden, communicatie, sociale vaardigheden en psycho-educatie
gestructureerde, gevisualiseerde leersituaties
geïntegreerd binnen school
taalklassen
intensieve samenwerking met therapeuten in de klas, kleine groepjes, individueel
dit alles binnen een kader van rust, veiligheid en voorspelbaarheid
Wat na type 7?
terugkeer naar het gewoon (secundair) onderwijs
verderzetting type 7 - onderwijs in het buitengewoon
Doelgroep:
Onze aanpak op maat:
Wat na type 9?
Vanuit het M-decreet werden ondersteuningsnetwerken opgestart. Vanaf 1 september 2017 kunnen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vanuit het gewoon onderwijs beroep doen op deze ondersteuningsnetwerken. Deze worden georganiseerd vanuit het buitengewoon onderwijs. Er bestaan twee netwerken namelijk kleine types en brede types.
KLEINE TYPES
Specifieke ondersteuning vanuit De Kim & De Sam
Ondersteuning kan gegeven worden aan alle scholen gewoon onderwijs.
We zetten in op ondersteuning van leerlingen met een (gemotiveerd)-verslag type 2, type 4 of type 7 uit
met specifieke onderwijsbehoeftes.
Voor vragen hierover kan u terecht bij: ondersteuning@kimsam.net of inetanghe.on@gmail.com
Aanmelden
School voor gewoon onderwijs kiest in samenspraak met de ouders een school uit het buitengewoon onderwijs.
Aanmelden kan op: ondersteuning@kimsam.net
BREDE TYPES
vanuit het Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen.
Dit is een samenwerking tussen vier scholen en het GO!
Ondersteuning voor scholen binnen ons ondersteuningsnetwerk.
Voor vragen hierover kan u terecht bij:
BBO De KIM
Sint-Amandusstraat 28
8540 Deerlijk
Tel: 056/71 68 40
BBO De SAM
Nieuwstraat 3
8540 Deerlijk
Tel: 056/71 26 89